Mitt första fokus med marathon – en kick

MARATHON

Att falla helt, vad det än gäller men vi tar då vikten här, händer inte. Utan det smyger sig på ett kilo, ett till och ett till. Man accepterar, tänker ”jag tar hand om det sen”, ännu ett kilo smyger sig på och voila, plötsligt är det många. I mitt fall 11,7 om man ska vara exakt. Det var också här knäna protesterade när jag började träna inför marathon, jag är för tung. Och varje gång när jag ska nya tag, LADDA OM, då är en kick det bästa för mig. En rejäl kick för att få igång mig på riktigt.

 

Mitt största hälsomål är att ha en så frisk kropp jag kan ha. Formulerar mig just så då jag har en del skavanker med kroppen, vissa saker kommer liksom att finnas där men jag har hittat lösningar och jag har inte tänkt att acceptera och stilla mig, att ge upp ett hälsosamt aktivt liv finns inte.

 

Mitt andra mål är att klara de utmaningar jag sätter upp. Jag har klarat SM veteran medaljer i sprint, cyklat till Paris och vandrat Fjällräven Classic. Samtliga gick jag från helt nybörjare till att fullfölja, jag ser någon tjusning i denna resa, att lära sig något nytt, att vara helt ny, att tappa kontroll och faktiskt känna sig dålig. Detta året satte jag Marathon men knäna sa stopp för Stockholm Marathon, nu satsar jag istället på Höstrusket Marathon som går här i Stockholm 2:e november. Så min plan är:

 

  1. Kostkicka igång kroppen. 2,5 vecka på hemmaplan med färre planer och världens chans att verkligen kicka igång. Jag testar periodisk fasta 16:8 (finns flera anledningar) men blev också inspirerad av Jonas Colting som just då körde lååååång fasta och bestämde mig för att köra en 24 h fasta. Gick mycket bättre än väntat!
  2. Fortsätta med mina kosttillskott! Vet hur bra jag må med dem, ser dem givetvis som ett komplement till bra mat. Glad att jag idag tar hand om min hälsa innan jag blir sjuk och får medicin (som jag hade flera och i många år)
  3. Träna/äta efter hormonerna. Lång historia… men fick besked på PMDS för några månader sedan (lång story) och förstod varför jag fallit innan, både med kost och främst träning. Så jag lägger mitt träning- och matschema efter min menscykeln, gjort så i 1 månad nu och oj vad bra det känns (och varför har jag inte sett detta tidigare…) Och givetvis ska här ätas mat, mitt mål är ju både att må bra samt träna mycket så då behöver jag mat. Men rätt mat. Och äta på rätt sätt för mig.
  4. Efter dessa 2,5 veckor på hemmaplan, har jag sedan 2 veckor på roadtripp. Där är fokus fortsätta med periodiska fastan, morgonträning, unna mig (man åker inte till Åhus utan att äta glass) och mitt mål är att hålla mig jämnt, och de resultat jag klarade de första 2,5 vecka.
  5. Fortsätta med de andra delarna som är så viktiga för bästa hälsa. Sömn, kontroll på tankarna, bra relationer, planering/bra vardag. Delar som idag funkar men som jag är tacksam över samt ska hålla i.
  6. Det är också här jag tänkt springa lite lätt igen. Rättar sagt 25:e juli för då är det exakt 100 dagar till Marathon.
 

Nu tänker jag att min kropp och hormoner rättar till sig så jag kan få bort de är kilona som alltid kommer tillbaka. De där kilona som smygt sig på. De där kilona som ”plötsligt” var 11,7 kg och försvårar det för mig att både må bra samt kunna springa lättare. Nu och framåt, nu LADDA OM och mot – hälsosam kropp som mår bra och klarar marathon galant!

Här skulle jag kunna klistra in 2 mindre smickrande och tydliga bilder… men jag är inte där utan avslutar med bild från efter gårdagens spinningpass. Där har jag precis kört grymt pass, är glada och nöjd och så är jag igång. Den tanken motiverar mig mer än att titta på de andra bilderna. Rätt fokus, rätt tankar, allt som motiverar mig att gå framåt tänker jag hålla hårt i!

En glad Malin på gång

Lämna ett svar